onsdag 11. mai 2011

Energibar, støvlettholdere og voksi-pose - variasjon fryder! :-)


Strikkedilla mi er fremdeles vekke, skjønner ingenting jeg. Jeg har ikke strikket en maske siden påske, og selv da ble det bare strikket en liten fot:

Men men, regner med at lysten kommer tilbake snart! :-)

Det betyr derimot ikke at jeg har ligget helt på latsiden! Har vært produktiv på litt andre måter i det siste heldigvis! :)

Da sambo reiste på jobb i Haugesund og skulle være borte i flere dager, var jeg redd han ikke fikk i seg nok mat. Så da lette jeg etter oppskrifter på energibarer som passet utvalget i kjøkkenskapene mine. Jeg fant en på www.funksjonellmat.no og brukte den som et veldig godt utgangspunkt. Sambo og kollegaene hans var hvertfall godt fornøyde, så ny ladning sto klar da han kom hjem igjen! :)


Oppskriften ble som følger:
ca 6 dl musli frokostblanding
ca 10 ts fruktose
2 egg
1 eggehvite
ca 12 ss peanøttsmør
ca 50 g kokesjokolade
en god dæsj sesamfrø
tørket frukt kuttet i små biter.

Bland alt (sjokolade og frukt til slutt), trykk ut i passende store barer og legg på steikebrett. Stekes på 160 grader i 20-25 minutter.



En kollega hadde bursdag på søndag, og passende nok fikk jeg et glimrende sy-tips av min svigerinne i helga. Hun hadde funnet oppskrift på praktiske støvlettholdere på denne bloggen. Helt topp, tenkte jeg og laget et par samme kveld! Mottakeren ble fornøyd, og jeg kommer til å lage flere par av disse!! Tenk så greit at støvlettene kan slippe å ligge slafsete og fæle, men stå oppreist og flotte!! :)
Applikerte på noen sirkler i forskjellige størrelser for å få litt liv i et ellers lite livlig stoff.
Perfect!! :)




Så, tilslutt, ble jeg igår kveld ferdig med å sy en voksi-pose. Meget fornøyd med den, og holder allerede på med en til. Den som nå ligger klar, skal gis bort i barselgave til ei venninne. Håper hun blir fornøyd. Dukka som ligger i vugga og slapper av i posen nå ser hvertfall ut til å trives! :)


Oppskriften, samt flere gode tips fant jeg blant annet her.
Kjempegrei oppskrift.

Det man trenger er:
Ca 2 meter stoff til utsiden
Ca 2 meter stoff til innsiden
Ei billig dyne (evt 2 eller ei tjukkere dyne hvis man vil ha den varmere) fra IKEA
Ca 1,5 meter snor + to snorstoppere (til å kunne snøre toppen, hvis ønskelig )
Anorakkglidelås 55 cm
Vanlig glidelås 40-55 cm
Sytråd

Klippet ut begge stoffene og dyna etter mål i oppskriften. Sydde rundt dyna for å holde vatten på plass. Laget løpegang som jeg festet der hvor jeg ville kunne snøre posen sammen før jeg begynte å sy. Sydde sammen, rette mot rette, toppen og ut på "vingene", samt nedenfor "vingene" og videre ned. Festet glidelåsen på "vingene" med nåler og sydde den på. Kunne kanskje ha sydd fast glidelåsen i bunnen først, men det gikk helt fint og ta det til slutt og. Puttet dyna inni og voila!! :-)
Ferdig! :-)
Helt lukket og snørt sammen rundt hodet

Delvis åpnet

"Vingene" med glidelåsen som kan åpnes helt ned

Helt åpen, men fremdeles snørt sammen rundt hodet

Med snøring

Uten snøring

Greit å ha ei prøvedukke når man ikke har en baby tilgjengelig! :-) Så nå er jeg spent på hvordan den neste voksi-posen blir til slutt!! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar