lørdag 28. mai 2011

Oppskrift på stelleveske til dukke...

... og et lite tips til fremgangsmåten når man syr voksipose til dukke (eller til baby!!)...



Posen først...
Målene var slik:
Jeg har laget løpegang langs buen øverst til å ha snor i. Festet forstykket og bakstykket rette mot rette med knappenåler og løpegangen mellom dem. Det jeg fant ut var at det er lurt å stoppe løpegangen 1-1,5 cm før kanten hvor glidelåsen kommer, for den kanten skal jo også brettes inn når man vrenger den tilbake.
Sikkert noe som alle med litt erfaring vet om fra før, men jeg fant det ut da jeg skulle sy i glidelåsen, så det må jeg huske til neste gang! :-)

Så, over til fremgangsmåten på stellevesken!


For en gangs skyld husket jeg å ta bildeserie under produksjonen. Så sånn gjorde jeg det:

Som med voksiposen, målte jeg også her med dukka for å finne omtrent størrelse. Brukte a4 ark for å få en mal ( ca 56x42 cm), og prøvde meg frem med å brette den.



Klippet ca en cm utenfor malen for å få med sømrom.


Fant ut at filtstykket var for kort, men jeg sydde på et stykke i hver ende sånn at det ble likt på begge sider. Det gikk fint det!

Klippet ut en lang bit i passende størrelse med svart stoff til lomme. Eller man kan klippe ut flere mindre lommer i ønsket størrelse. Brettet inn kanten på alle fire sidene. Syns det var litt stusselig med helt svart, så jeg brukte gul tråd og sydde en pyntesøm øverst. Festet lommen på filten med nåler og sydde den fast.




Deretter sydde jeg to sømmer for å lage selve lommene.


Laget den andre siden lik, men laget kun to lommer på andre siden for å få et par litt større lommer til bleier e.l. Ferdig med "innmaten".



Klippet så ut ytterstoffet likt som innsiden.


Og laget håndtakene (ca 42x6 cm), samt lukke-klaffen (ca 15x6 cm). Brettet og sydde disse dobbelt, så kantene ble fine.


Brettet veska, med innmaten, sånn som den skal se ut, og festet håndtakene, en bit borrelås og lukke-klaffen (hvor den andre biten av borrelåsen sys fast i enden) på utsiden. Husk at en del av kanten forsvinner når innmaten og utsiden sys sammen, så fest dem litt lenger nede på veska.

 Fremme

 Bak

Utbrettet utside. Litt vanskelig å se, men har sydd et kryss for å feste håndtakene og lukke-klaffen skikkelig.

Nå skal utsiden og innmaten sys sammen. Legg delene med rette mot rette, fest med nåler og sy rundt. Jeg passer på å bruke gul overtråd og svart undertråd, eller motsatt, alt etter hvilken side som ligger opp. La det være igjen en åpning som vesken kan vrenges gjennom. Jeg hadde åpningen i siden for at den ikke skulle vise på toppen av veska.





Klipp av en liten firkant i hvert hjørne før du vrenger, så blir hjørnene finere på rettsiden.



Vreng veska. Brett inn kantene i åpningen, fest med nåler og sy en stikning så nær kanten som mulig. Husk gul overtråd og svart undertråd! Stryk veska.



Da er stelleveska ferdig!! Voila!! :-)


 Innsiden

 Utsiden

 Sammenbrettet

 Jeg satte på et Ole Brum strykemerke på fremsiden for å matche voksiposen og for å pynte opp litt. :-)

 Og da var settet til frøkna ferdig! :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar