tirsdag 14. mai 2013

Jakke til 17 mai

Snuppa skal ha på seg festdrakt på 17 mai. Men det ser ikke ut til å bli varmt og godt i været til den tid, så hun må ha noe utenpå. Jakkene hennes er ikke akkurat i farger som matcher en rød/hvit/svart festdrakt, så så da måtte mammaen bli litt kreativ. Jeg hadde masse hvit babyull i garnlageret. Så jeg tenkte at jeg kunne bruke dobbelt garn og strikke en jakke av.
Lette etter oppskrift, og fant en på pickles som jeg likte. Den er med raglanfelling, og dermed lite montering. Det kan jeg like!

For å gjøre en lang historie kort: jeg endte opp med å bruke tre tråder og strikke str 7-8 år, da fikk jeg str 1-2 år på jakka. Den ble bittelitt stor, så da jeg trengte et strikketøy fort en dag vi var i farten, dro jeg bare med meg samme garn, pinner og oppskrift og strikket en til lik, men str 5-6 år, som på mine pinner ble en jakke ca str 80-86.
Igår var jeg ute og kjøpte knapper, og sånn ble det endelige resultat:






En i ca str 92 med spreke farger på knappene, og en i ca str 80-86 med rolige ensfargede knapper.

Dette var et enkelt, raskt og kjekt prosjekt hvor man fort ser resultater. Lurer på om ikke jeg har noen andre farger også liggende...?? :-)

2 kommentarer:

  1. Så skjønne jakker!
    De ser veldig anvendelige ut :)

    SvarSlett
  2. Takk for det! Veldig fornøyd med dem, så nå er en tredje også ferdig, denne gang i rødt. :-)
    Prøver å få tak i det bladet jeg spurte deg etter, men det var jammen ikke bare enkelt!

    SvarSlett